Tietoisku kuntoilusta   (Julkaistu: 22.11.2019
)

19.11.2019                                                                                                                    

Tietoisku kuntoilusta 

Kertausta ja uuttakin tietoa kuntoilun merkityksestä .

Monet  lääketieteelliset tutkimukset osoittavat selvästi, että säännöllinen liikunta on ihmekuuri, joka suojaa lukuisilta sairauksilta ja pystyy jopa hoitamaan niitä. Lisäksi se hidastaa ikääntymistä ja muistinmenetystä.

Tähän liittyy olennaisesti liiallisen = yhtäjaksoisen istumisen välttäminen. Liiallisen istumisen haitat eivät liity pelkästään lihaksiin ja muihin kudoksiin. vaan myös entsyymitoiminta häiriintyy. Edelleen, Alzheimer- diagnoosin saatuaan  liikunta on tärkeämpi kuin lääkkeet. Sama koskee myös Parkinson- tautia ja muistinmenetystä. Myös todennäköisyys sairastua niihin vähenee.

Säännöllinen liikunta ?   Esimerkiksi puoli tuntia reipasta kävelyä päivittäin vaikuttaa merkittävästi yleiseen hyvinvointiin. Näin on todettu hyvin laajoissa tutkimuksissa. Tehokas hyötyliikunta, esim. pihan haravointi voi  usein korvata kävelyn.

Toinen tärkeä asia—lihaskunto.

Lihakset koostuvat nopeista ja hitaista soluista. Molempia tarvitaan, myös myöhemmällä iällä. Nopeat lihassolut vähenevät nopeammin. Ne häviävät, jos niitä ei käytetä. Elimistö näet tulkitsee että niitä ei tarvita.    Mutta tarvitaan.   Niiden menettämisellä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Niillä on tärkeä rooli esim. tasapainon säilyttämisessä. Jos liukastut jäisellä alustalla, juuri nopeat lihassolut auttavat sinua säilyttämään tasapainosi.

Mikä avuksi?  Voimaharjoittelu. Pelkkä kävely tai hölkkä ei riitä, vaikka se onkin tärkeää muussa tarkoituksessa, kuten edellä jo kerrottiin. Jos kuntosali on käytettävissä, on se paras paikka voimaharjoitteisiin. Se voidaan kuitenkin tehdä kotioloissakin, omaa painoa käyttäen. Esim. tuolista seisomaan nousu toistaen 10 – 15 kertaa. Pieni lepotauko ja sama uudelleen. Ja edelleen: portaissa kävely, laskeutuminen seisoma-asennosta kyykkyyn ja ylös, toistaen 10 – 15 kertaa. Tai sitten kuminauhajumppa.

Lihashuoltoon kuuluu olennaisena osana myös venyttely, joka tehdään toistaen liikkeet n. 10 kertaa. Näin saadaan nestemäisyys palautettua kudoksiin. Tämä koskee erityisesti ikääntyneitä, joiden kudokset tuppaavat kuivumaan ja liimaantumaan, josta ennenaikainen jäykkyys usein johtuu. Venyttely kannattaisi tehdä useita kertoja viikossa. Tällä pyritään säilyttämään liikkuvuus, joka on tärkein lihaskunnon osatekijä.

Ja sitten luuston hoito.  Luustoa hoidetaan lihaksia käyttämällä. Ts. voimaharjoittelun avulla pidetään myös luusto kunnossa. ” Ilman liikkeen suomaa kuormitusta luitamme vahvistavat mineraalit katoavat kuin savuna ilmaan ” Luiden kannalta parasta on iskevä kuormitus. Jos juoksu/hölkkä vielä onnistuu, on se hyvä asia, mutta reipas kävely on kyllä hyvä korvike.

Vielä nivelistä.  Nivelvaivat ovat melko yleinen haitta ihmisillä.  Ennaltaehkäisy ?  Liike on nivelpinnoille lääkettä, koska niiden aineenvaihdunta tarvitsee paineen/puristuksen ja vapautuksen. ” Pumppaava liike on elintärkeä nivelten toimintakyvylle.

Mikäli edellä mainitut harjoitteet ovat vieraita, pitää ensin varmistaa, että oma terveystilanne sallii niiden aloittamisen. Maltillinen aloitus on aina paikallaan. Sen jälkeen säännöllisyys on tärkeää.   Ei kun liikkeelle.

Tämän tietoiskun aineisto on koottu  monista tietolähteistä.

Tärkeimpinä:

        _  Liikunta, paras lääke.

  -  Kustannus Mäkelä 2015.    Suosittelen luettavaksi.

        _  Täsmäliike.     Ari-Pekka Lindberg.

                   Fitra  Oy   2015.

       _   Aktiivinen kohdevenyttely.   Pertti Kukkonen.

                  Readme.fi  2011 jne.     Helpot ohjeet venyttelyyn.

 

Ja loppuun vielä kertaus.  ”Jos alat liikkua säännöllisesti, elimistössäsi tapahtuu valtavasti muutakin kuin se, että kuntosi paranee ja sinun on helpompi pitää painosi kurissa.  Liikunta vaikuttaa kaikkiin kehon elimiin”

  • kirjasta ;  Liikunta – paras lääke.

 

    Terveisin 

    Ikiliikkuja Urho Into

    19.11.2019                                                                                                                    

 

 

 


« Takaisin

Liity jäseneksi

Jäseneksi voi liittyä jokainen eläkkeellä oleva opetusalalla toiminut henkilö. Jokainen jäsen kuuluu johonkin OSJ: n paikallisyhdistykseen ja paikallisyhdistyksen kautta valtakunnalliseen järjestöön.

Liity tästä »

Tutustu tästä
jäsenetuihimme »


Liity jäseneksi

Jäseneksi voi liittyä jokainen eläkkeellä oleva opetusalalla toiminut henkilö. Jokainen jäsen kuuluu johonkin OSJ: n paikallisyhdistykseen ja paikallisyhdistyksen kautta valtakunnalliseen järjestöön.

Liity tästä »

Tutustu tästä
jäsenetuihimme »


 

 

 

22.11.2019
Tietoisku kuntoilusta Lisää >>

Opetusalan Seniorijärjestö OSJ ry,
Undervisningssektorns Seniororganisation rf

Rautatieläisenkatu 6, 00520 Helsinki
020 748 9678 / 020 748 9736
seniorit(at)oaj.fi

www.osj.fi

Toimisto on avoinna arkisin klo 9–15.

Toimiston numeroihin soitettaessa puheluiden hinnat ovat seuraavat:
soitettaessa kiinteän puhelin-verkon liittymästä 8,35 snt/puhelu + 6,55 snt/min
soitettaessa matka-viestinverkon liittymästä 8,35 snt/puhelu + 18,05 snt/min.